Seleta guide - Catering til hotelbranchen

Forbrugerovervejelser - Hotel og Fritid

Før du dykker ned i at forstå forbrugernes behov, er det afgørende at vide, hvem de er.

Hotelgæster er der sandsynligvis af en af ​​to grunde - enten besøger de området i forretningsøjemed, eller de er feriegæster, der bruger faciliteterne til en fritidsrejse. Eftersom gæster bor af forskellige årsager, vil de have forskellige behov, som skal opfyldes af enhver skræddersyet cateringløsning.

Forretningsrejsende

Forretningsrejser fylder 40% af alle hotelværelsesreservationer — så det er et marked, der er værd at være opmærksom på. Forskellige faktorer skal tages i betragtning, når der serveres for forretningsgæster. 

It’s afgørende, at leverandører, cateringchefer og hotelkæderne selv vurderer, at: 

Forretningsrejsende har mindre fritid — Uanset om det er for at deltage i seminarer, møder eller konferencer, skal forretningsrejsende normalt overholde en streng rejseplan, hvilket betyder, at de kan gå glip af planlagte hotelmåltider. Moderne cateringløsninger — som praktiske selvbetjeningsmikromarkeder — kan hjælpe med at fremskynde processen med at skaffe en række næringsrige muligheder, så forretningsgæster kan få kvalitetsmad dag og nat. 

Et sted at arbejde — I pauser fra møder og konferencer ønsker forretningsgæster måske måltider eller snacks, mens de indhenter arbejdet. At have et selvbetjent spisested, der tilbyder en række af varme og kolde madmuligheder og fungerer som et arbejdsområde, betyder, at forretningsrejsende kan arbejde komfortabelt og skaffe næring med minimal indsats. 

Behov for hurtig adgang til en række fødevarer — Bare fordi en forretningsgæst har travlt, betyder det ikke, at de ønsker at være usunde. Forretningsgæster skal have adgang til en række sunde muligheder — og mad, der imødekommer en række kostpræferencer — hvis de skulle have dem. 


Fritids forbrugerhensyn

Uanset om det er et familieferiested eller et nødvendigt weekendophold, er den mest almindelige årsag til en hotelreservation en ferie. Det vigtigste aspekt ved et hotelophold er uden tvivl forplejningen – selvom deres behov kan afvige fra forretningsrejsende. 

For fritidsgæster er det vigtigt for hoteller og cateringansvarlige at overveje: 

Bekvemmelighed — En del af en afslappende ferieoplevelse er at kunne nyde mad og drikke, når du har lyst. For at gøre et ophold så afslappende som muligt for feriegæster, skal det være hurtigt og nemt at få mad. Cateringansvarlige og leverandører skal overveje måder at fremskynde processen og gøre kvalitetsfødevarer tilgængelige døgnet rundt. 

Udbud af forskellige muligheder — Feriegæster forventer den fineste behandling; det er det, de betaler for. Disse betyder at tage højde for en række forskellige kostpræferencer — som at skabe veganske alternativer og allergenfrie måltider — samt varme og kolde muligheder, der er velsmagende, høj kvalitet og nærende. 

Yderligere tjenester — Ud over planlagte måltider skal cateringansvarlige også overveje, hvordan de leverer døgnet rundt tjenester. Da dyrere hoteller overvinder dette ved at tilbyde roomservice, bliver billigere hoteller nødt til at finde en mere omkostningseffektiv løsning — som en selvbetjent snack/måltidsbar i form af et mikromarked.  

Placering

Når du etablerer det bedste arrangement for nye cateringteknologier, er det vigtigt at overveje et par ting som:

Lokation — Cateringansvarlige skal vælge de ideelle placeringer for deres selvbetjeningsenheder. Feriegæster ønsker ikke at vandre over komplekse og lange afstande for at hente mad — de ønsker, at løsningen er så tilgængelig som mulig. 

Tilgængelighed —Ud over lange gåture er det heller ikke ønskeligt for feriegæster at vente i kø på mad. Den ansvarlige skal muligvis overveje at skalere deres selvbetjeningsløsninger, så de passer til stedets størrelse. Dette kan betyde, at der indføres flere mindre selvbetjeningsløsninger på forskellige steder i et større kompleks. Fordi de er fuldautomatiserede — og behøver ikke at være bemandet — en række kvalitetsvarer står klar til personalet 24 timer i døgnet. 

Brugervenlighed — Afhængigt af hotellets beliggenhed, skal den rigtige infrastruktur etableres for at sikre, at dem, der bruger faciliteterne, kan gøre det komfortabelt. Cateringansvarlige skal overveje temperaturkontrol i varmt eller koldt klima, og om der er tilstrækkelig skygge i udendørs områder i feriesæsonen. 


Sundheds- og sikkerhedshensyn


Sundhed og velvære for forbrugere, personale og besøgende er altafgørende for enhver hotelkæde - manglende overholdelse af reglerne kan have konsekvenser.

Nogle af de sundheds- og sikkerhedsmæssige overvejelser, hoteller skal overveje, er:

Product rotation — Som alle andre fødevareprodukt, har dem, der placeres i mikromarkeder — en holdbarhed. Letfordærvelige og højrisiko mad- og drikkevarer skal regelmæssigt holdes øje med og genopfyldes for at undgå, at forældede produkter når ud til forbrugerne. 

Tilstrækkelig skiltning — Med selvbetjeningsløsninger kan forbrugerne nemt og hurtigt udvælge et produkt og gå. Det betyder også, at de gør alt selv, hvilket udsætter brugerne for risici, som de har brug for at være oplyst om. Cateringansvarlige skal overveje eventuelle farer — som spild af varmt vand fra kaffemaskiner eller snublefare — og hvordan man informerer forbrugerne om potentielle risici og rådgiver om best practice. 

 


Maskinpositionering – Cateringløsninger skal placeres og installeres sikkert. Maskiner kan ikke blokere brandudgange og skal placeres på jævne overflader for at forhindre, at den vælter. Også elektriske komponenter — som ledninger, varme- og køleenheder — skal isoleres og ventileres for at forhindre farlige elektriske farer. 

Juridiske risici— Cateringansvarlige skal sikre, at alle dokumenter er i orden, når de tilføjer selvbetjeningsløsninger til deres udvalg. Det er afgørende at sikre, at forsikringsdokumenter, leasingpapirer og licenser er opdaterede for at undgå almindelige juridiske faldgruber. 


 

Bæredygtige overvejelser

Bæredygtighed er hurtigt blevet en af ​​de vigtigste faktorer, man skal overveje, når man inkorporerer selvforplejningsløsninger i et hotelkompleks.

Dette betyder, at hotelkæder skal se på måder, hvorpå de kan reducere deres CO2-aftryk og minimere spild under implementering og vedligeholdelse af enhver selvbetjeningsmulighed eller måltidsløsning.

Nogle af de bæredygtige overvejelser, hoteller kan skal overveje, er:

Spild — Madspild og ikke-genanvendelig emballage og bestik er en førende synder for miljøskader, da de bliver på lossepladsen og ikke nedbrydes. Cateringasvarlige bør undersøge mulighederne for at investere i selvbetjeningsleverandører, der fokuserer på genanvendelig eller bionedbrydelig emballage og teknologier, der sænker kulstofudslip. 

Energiforbrug — It’s Det er vigtigt, at moderne maskiner er energieffektive. Cateringansvarlige og hotelkæder bør overveje selvbetjeningsløsninger, der kan gå i laveffekttilstande i perioder med reduceret efterspørgsel og har en høj effektivitetsvurdering, der sparer penge og reducerer emissioner. 


Catering regler for hoteller

Når man undersøger mulighederne for selvbetjeningsløsninger, skal teknologierne lette sikker håndtering, tilberedning og servering af fødevarer i overensstemmelse med vejledning og lovgivning.

Ikke alene skal de overholde deres lands fødevarestandarder - som binder dem til strenge instruktioner om fødevaresikkerhed, håndtering og opbevaring - men de skal også følge strenge retningslinjer, når det kommer til selvbetjening.


Det er også vigtigt at sikre regelmæssig vedligeholdelse af

  • Gasapparater 
  • Røgrør 
  • Rørføring  
  • Selvbetjeningsenheder 

Dette garanterer en sikker og problemfri drift af en selvbetjent løsning med minimalt dagligt tilsyn. 

Ofte stillede spørgsmål


Skal gæster betale for mad i hotel-mikromarkeder?


I sidste ende er dette efter hotellets ønsker. Billigere budgethoteller kan bruge mikromarkeder som en ekstra indtægtsstrøm - hvilket betyder, at omkostningerne overføres til forbrugeren. Nogle automatiserede selvbetjeningsenheder kan dog være gratis for forbrugere i eksklusive forhold, hvis det priroiteres.


Kan selvbetjente mikromarkeder reducere omkostningerne?

Ja, mikromarkeder reducerer omkostningerne betydeligt. Uden behov for medarbejdere reduceres omkostningerne ved at vedligeholde et mad- og drikkeautomatområde af høj kvalitet betydeligt.