Vores bæredygtige tilgang

Som den førende virksomhed inden for selvbetjente kaffe og convenience food løsninger i Europa, er bæredygtighed et integreret aspekt af måden hvorpå vi driver vores forretning. Vores mål er at få dagen til at fungere, også for de fremtidige generationer. Derfor fokuserer vores bæredygtige tilgang på fire strategiske søjler, der er en afgørende del af vores forretning.

Selecta's bæredygtige tilgang

  • CSR-Pillar2-Respekt-for-miljoeet
  • CSR-Pillar2-Vores-ansvarlige-produkter
  • CSR-Pillar2-Samfundsgavnlige-aktiviteter
  • CSR-Pillar2-En-god-arbejdsplads
00:00 / 00:00
Respekt for miljoeet

Respekt for miljøet

Vi er forpligtede til at reducere vores miljøpåvirkning, ved at bidrage til en cirkulær økonomi og ved at mindske vores miljøaftryk.

Renovering

Vi renoverer vores automater for at mindske vores miljøaftryk og undgå industrielt spild. Vores renoverede maskiner af høj kvalitet, implementeres i alle Selecta lande. 43% af automaterne der blevet installeret i 2019, var renoverede.

Genbrug og genanvendelse af kopper

Vi er forpligtet til at finde miljøvenlige alternativer til engangsartikler af plast, samt at øge genanvendelsesgraden af vores kopper. Vi forsyner vores kunder med 1,5 milliarder kopper, hvoraf 51% er papkopper. Alle vores kopper er genanvendelige, og alle papkopper er enten PEFC eller FSC certificeret. Vi har også lanceret et forsøg med genbrugelige kopper i Schweiz, hvor vi administrerer den fulde livscyklus fra at levere rene kopper, til at vaske de brugte kopper.

Telemetri og ruteoptimering

På tværs af Selecta Group betjener vi mere end 475.000 automater. Omkring 20% af disse er smarte automater, der er udstyret med telemetri til fjernovervågning af maskinens tilstand og lagerbeholdning. Telemetri gør det muligt for os at planlægge vores ruter dynamisk og forenkle leveringsprocessen for produkter fra lager til maskine. I 2019 benyttede 34% af ruterne i alle Selecta lande telemetri. Dette reducerer unødvendigt kørte kilometre.

Vores ansvarlige produkter

Vores ansvarlige produkter

Vi er forpligtet til at anskaffe vores råvarer og produkter på en ansvarlig måde, og til at stimulere sundere valg gennem innovative koncepter.

Ansvarligt indkøb og ristning af kaffe

Pelican Rouge Coffee Roasters har været aktive i mere end 150 år med at vælge, blande og riste kaffe af høj kvalitet. Det er her vores egne kaffemærker, Pelican Rouge og miofino, fremstilles. I 2019 ristede vi omkring 15.000 tons kaffe, hvoraf 52% er certificeret af Fairtrade, UTZ eller Rainforest Alliance (mod 47% i 2018). Vi forøgede produktionen af certificeret kaffe med 1.716 tons. Dette svarer til 190 millioner ekstra kopper bæredygtig kaffe.

Etisk forretningsdrift

Etisk forretningsdrift og menneskerettigheder er nøgleelementer både i vores organisation og for vores leverandører. For at sikre, at vores leverandører forpligter sig til mere ansvarlig indkøbspraksis, samt at respektere menneskerettighederne, har vi forbedret og fornyet vores leverandøradfærdskodeks.

Samfundsgavnlige aktiviteter

Samfundsgavnlige aktiviteter

Vi er forpligtet til at påvirke de lande og samfund som vi opererer i, positivt.

Selecta Coffee Fund

Gennem Selecta Coffee Fund, bidrager vi til at forbedre livsvilkårene for kaffebønder og deres familier i Rwanda. I 2019 har vi forsynet 42 husstande med hver deres ko, hvilket giver dem en værdifuld kilde af protein, yderligere indkomst til husstanden, og organisk gødning til at forøge deres kaffehøst. Vi har også støttet opførslen af en børnehave, hvilket giver måltider og uddannelse i lokalsproget til 168 børn i 2019.

Samfundsaktiviteter

I alle Selecta lande støtter vi lokalsamfundet der hvor vi er aktive, gennem en bred vifte af projekter og initiativer. Aktiviteter spænder fra projekter der støtter lokale mad-banker, til programmer rettet mod social inkludering for folk der er langt fra arbejdsmarkedet. Et godt eksempel på dette, er vores ’Vagen Inn’ program i Sverige, hvilket skaber job træning og beskæftigelses muligheder for flygtninge og immigranter, og i Tyskland sikrer vores partnerskab med ’Foodsharing’, at varer der er gået over udløbsdato men stadigvæk er egnet til at blive indtaget, bliver indsamlet og videregivet til folk i nød.

En god arbejdsplads

En god arbejdsplads

Vi er forpligtet til at skabe en sikker og behagelig arbejdsplads for vores medarbejdere. I Selecta er vores medarbejdere centrale for vores succes.

Medarbejderengagement

I 2019 begyndte vi på vores Employee Engagement Program med en medarbejder undersøgelse, hvor vi med stolthed opnåede en svarrate på 73%. Undersøgelses resultater er udgangspunktet for diskussioner, handlingsplaner og samarbejde om at skabe en god arbejdsplads, som alle vores medarbejdere er stolte af at være en del af.

Diversitet, sundhed og sikkerhed

Vi er forpligtet til at drive forretning med den højeste standard inden for etik og integritet. Eksempelvis lancerede vi Selecta AlertLine i 2019, hvor overtrædelser af vores adfærdskodeks, Group politikker og standarder, kan rapporteres anonymt og fortroligt, hvilket skaber åbne kanaler for kommunikation der fremmer et positivt arbejdsmiljø.

Interesseret i uddybende information?
Lad os tage en snak!

Bliv kontaktet af Selecta

Få en skræddersyet løsning