3 succeskriterier for det nye arbejdsliv

Selecta har i samarbejde med indsigtsfirmaet, Augur, identificeret tre vigtige succeskriterier for fremtidens arbejdsliv. 

Download E-bogen
  1. Hjem
  2. Et godt arbejdsliv
  3. Et godt arbejdsliv
  4. E-bog: 3 succeskriterier for det nye arbejdsliv

"Med enkle midler kan virksomheder øge trivslen blandt deres medarbejdere."

Ønsker du rådgivning om hvordan I kan øge medarbejdertrivsel på jeres arbejdsplads?

Få et tilbud

Er du interesseret i Selectas produkter og services? Udfyld denne korte formular og en af vores eksperter vil kontakte dig snart. Eller du kan sende os en e-mail på info@dk.selecta.com eller ringe til os på +4544503450.

Hvad omhandler din henvendelse?

Ved at indsende denne formular accepterer du betingelserne, der er angivet i vores privatlivspolitik.

Glade medarbejdere arbejder sammen

Skab en sund balance

Succeskriterie 1

Grænserne mellem arbejdsliv og privatliv bliver stadig mere udviskede. I takt med at samfundet digitaliseres, skabes der også større fleksibilitet for, hvorfra medarbejdere kan arbejde. Samtidig ændres traditionelle arbejdstider langsomt. Flere og flere mennesker er i stand til at arbejde på egne vilkår, uanset tid på døgnet. 

Et frit og mere fleksibelt arbejdsliv, stiller større krav til den enkelte person om selv at tage vare på sit helbred. Dog kan virksomheder hjælpe med at skabe rammerne for gode vaner og en sund virksomhedskultur, samt tilbyde fordele, der kan støtte medarbejdere i at skabe balance i hverdagen. For eksempel kan det at tilbyde morgenmad, frokost og snacks på arbejdspladsen, eller tilbyde træningsmuligheder, transport, børnepasning og lignende, lette balancen mellem arbejdsliv og privatliv hos medarbejderen. Denne slags fordele, der har til formål at gøre hverdagen lettere for de ansatte, påvirker medarbejdertilfredshed markant og skaber rammerne for trivsel og glade medarbejdere.

 

"9 ud af 10 synes, at det bliver vigtigere at tilbyde medarbejdere kaffe, mad og drikke på arbejdspladsen, for at den anses som en attraktiv arbejdsplads."

Medarbejdere leger navneleg

Et andet hjem

Succeskriterie 2

I det moderne arbejdsliv er det ikke længere kun løn og karriere der tiltrækker og motiverer folk til at arbejde. Andre motivationsfaktorer, som en stærk virksomhedskultur, en klar identitet og sociale aktiviteter, har stor betydning for valget af arbejdsplads. Derfor bliver virksomhedskulturen et strategisk værktøj til at tiltrække nye interessante kandidater, samt at fastholde glade medarbejdere. 

For arbejdsgiveren er udfordringen at skabe betingelserne for en god virksomhedskultur, der gør at medarbejdere bliver glade af at gå på arbejde. Det er ikke nok at arrangere en firmafest eller invitere på en forretningsrejse en gang om året. Kulturen skal skabes i hverdagen, med stærkt fællesskab som en grundlæggende værdi i virksomheden.

Mange virksomheder begynder i stigende grad at forstå vigtigheden i at samles i hverdagen. Kaffepausen har fået restaurering som et af dagens vigtigste møder. Det er nemlig i de spontane og uformelle møder, at tanker og erfaringer deles, nye idéer opstår og der skabes relationer på tværs af afdelinger.

"93% mener, at kaffe skaber trivsel og socialt samvær på arbejdet."

Medarbejdere arbejder sammen

Fra lagerplads til mødested

Succeskriterie 3

I det nye arbejdsmiljø, hvor vi arbejdere mere og mere frit, skal arbejdspladsen kunne tilbyde noget, der motiverer medarbejdere til at være der. Kravet øges således på fremtidens arbejdsplads for at have et ordentligt miljø, hvor medarbejderne ønsker at tilbringe tid og interagere med kolleger og partnere.

Steder der inviterer til at spise og drikke, er de mest naturlige steder at skabe forudsætninger for kommunikation og udveksling af idéer. Kaffemaskinen bliver ofte et central sted, der inviterer til sociale møder. Derfor er det utroligt vigtigt, at denne placeres et sted hvor folk fra forskellige afdelinger og med forskellige stillinger, kan mødes. 

Kaffepauser anses for at kunne bidrage til en bedre formidling af viden og færdigheder i en organisation, fordi kaffepauser lægger op til, at folk kan spørge kolleger uformelt ind til tips og råd. Det viser sig, at det er lettere for medarbejdere at stille spørgsmål i en mere uformel kontekst. Derfor er de små pauser afgørende for virksomheders evne til at udvikle sig og arbejde sammen i en større helhed. Dette er også en faktor der påvirker trivsel og skaber glade medarbejdere.

"Maksimér udbyttet mellem medarbejdere gennem placering af kaffemaskinen."