Selecta Safety Stations

Martin Pedersen ved en Selecta Safety Station
Martin Pedersen, Markedsdirektør for On-the-go i Selecta fremviser en Safety Station

Et indblik i hvordan Selecta har reageret på Covid-19 situationen og har udviklet nye koncepter der gør det sikkert for folk at færdes i det offentlige rum.

2020 har budt på store ændringer i verden, grundet Covid-19 pandemien. Folk har mødt nye udfordringer både i privat- og arbejdslivet. Mange virksomheder har måtte tilpasse sig til de nye markedsvilkår, for at komme helskindet igennem krisen. Dette har også været tilfældet for Selecta, der som mange andre virksomheder har oplevet en nedgang i aktivitet hos kunder og ved salgspunkter.

Vi fangende Martin Pedersen, Markedsdirektør for On-the-go i Selecta Danmark, og snakkede alting post Covid-19. Kom med på en tur bag kulisserne, og læs om hvordan der er blevet kæmpet hårdt for tilpasse virksomheden til den nye virkelighed, understøtte folk i at færdes sikkert i det offentlige rum og hvilke nye koncepter der er blevet udviklet som svar på ændringerne i markedet.

Kvinde drikker sodavand

Vigtigt at opretholde de gode oplevelser for kunder og forbrugere

Selecta har aktiviteter gennem kunder i flere forskellige segmenter, og fælles for disse segmenter er, at man har kunne mærke pandemien og lockdown i Danmark. Vi spurgte Martin om hvordan Covid-19 situationen har påvirket Selecta, Martin svarede: ”Jamen den har påvirket os en del. Særligt i det segment som jeg har ansvar for, som handler om on-the-go, hvor vi jo lever af at understøtte folk på farten med nogle løsninger hvor man kan snacke og proviantere.” Martin går videre med at forklare at der er tale om kunder som lufthavne, togstationer, tankstationer, biografer samt universiteter og skoler, der alle har set en markant nedgang i aktivitet, eller har været nødt til at lukke helt i en periode, som svar på Covid-19. Martin tilføjer: ”Og set sådan i det store europæiske perspektiv, for Selecta er jo også i flere europæiske lande, jamen der har situationen selvfølgelig været den samme. Når folk bliver sendt på lockdown derhjemme, så er man ikke på farten”.

Men hvad gør Selecta så for at tilpasse sig til den nye situation? Martin forklarer at først og fremmest er det vigtigt at opretholde den samme kvalitet i de løsninger der fortsat er aktive. Det er vigtigt at folk der er på farten trods situationen, stadig får en god oplevelse. ”For man skal huske på, at selvom verden er forandret og vi står i den her pandemi og der har været lockdown osv., så skal man gerne have nogle gode oplevelser. Livet skal stadig været rart at leve, og man skal stadigvæk have en god kop kaffe og en god sandwich på sin vej” siger Martin, og tilføjer: ”Vi har selvfølgelig forsøgt at understøtte at folk kommer bedst og sikrest muligt rundt på deres vej. Så vi forsøger at finde nogle selvbetjente løsninger, som understøtter den nye situation som folk oplever og står i når de er på farten eller er på kontoret”.

Selecta Safety Station

Safety Stations

Nem adgang til værnemidler og hygiejne produkter

Safety Stations er et nyt koncept, der er udviklet til at hjælpe kunder og forbrugere med at føle sig sikre når de igen færdes i det offentlige. Konceptet er udviklet af Selecta Group, og er allerede udrullet i de fleste europæiske lande hvor Selecta har aktivitet, inklusiv Danmark. Martin forklarer: ”Vi i Selecta, som er en virksomhed der er repræsenteret i 16 lande i Europa, og som jo lever af at tilbyde selvbetjente løsninger, har været nød til at prøve at finde nogle løsninger hvor vi har kunne understøtte de situationer folk er i, og de krav de bliver mødt med”.

Eksempelvis, forklarer Martin, er der nogle steder som lufthavne, hvor der nu er krav om at alle skal bære mundbind. Her opstiller Selecta så Safety Stations ved indgangene, så folk nemt kan købe de værnemidler som gør at de overholder lokale krav, samt at de føler sig sikre i offentligheden. I nogle europæiske lande, er der også krav om mundbind og handsker i det offentlige rum. Dette er ikke tilfældet i Danmark, som Martin uddyber: ”Her i Danmark og i norden, handler det meget om at holde afstand og at spritte hænder, og når man spritter hænder, bliver de meget tørre, og så prøver vi også at hjælpe folk med noget håndcreme og sådan noget”. Der er altså tale om et koncept der forsøger at hjælpe folk med det de lige står og mangler af værnemidler og personlige beskyttelsesprodukter.

”Safety Stations er en vending maskine, sådan en helt klassisk vending maskine, som man normalt forbinder med snacks og drikkevarer. Og så har vi erstattet de her klassiske produkter med nogle produkter, som understøtter det du som forbruger kan have brug for”, uddyber Martin. Han forklarer også hvordan Selecta har brandet og folieret sine Safety Stations, så folk ikke er i tvivl om noget, og nemt kan afkode at der er tale om en vending maskine med værnemidler. Martin tilføjer om Safety Stations: ”det her er et sted hvor jeg kan komme hen og købe de produkter der gør at jeg sikkert kan færde mig, eller ja, kan være i det offentlige rum sammen med mine medmennesker, på en god, ordentlig og sikker måde”.

Safety Station i parkeringskælder

Understøtter virksomheder i genåbning

Selecta har mange kunder inden for transport brancher, forklarer Martin. For disse kunder tilbyder Safety Stations mange fordele i en tid hvor Covid-19 er højt på dagsordenen. Gennem et sådant selvbetjent koncept, tilbydes der eksempelvis 24/7 adgang til produkterne og kontaktløs betaling, der minimerer fysisk kontakt med maskinen. Dette er bl.a. store fordele for lufthavne, hvor der gælder internationale sundhedskrav, som det at man skal bære maske. Martin forklarer: ”Når man går ind i lufthavnen, så er det et internationalt område, der er nogle internationale regler. Så i det øjeblik man træder ind ad dørene ude i lufthavnen, så skal man bære maske”. Derfor, forklarer Martin, har Selecta opsat Safety Stations ved alle indgangene til lufthavnen, så man nemt som rejsende kan få fat i en maske og andre værnemidler som det første, når man går ind i lufthavnen. Herved gøres det nemt for de rejsende at overholde reglerne for at færdes i lufthavnen, og sikre at alles sikkerhed er højest muligt på dagsordenen. Martin fortæller også at Selecta har opsat Safety Stations i flere af de største shopping centre i Danmark, hvor der er tæt menneskekontakt.

Vi spurgte Martin om der er nogle krav man som virksomhed skal opfylde for at få opsat en Safety Station: ”Der er ikke nogen krav, nej. Som sådan. Man skal kontakte Selecta hvis man er interesseret, og så finder vi ud af hvad der kan lade sig gøre”, siger Martin og understreger at Selecta har mange års erfaring med at placere vending maskiner på de mest mulige og umulige placeringer. Dog er der nogle basale og tekniske krav der skal opfyldes, som Martin forklarer: ”Der skal være noget plads til den pågældende maskine, og der skal selvfølgelig være noget strøm, fordi ellers kan vi ikke drive maskinen, og det er det. Så tager vi os af resten”. Forklarer Martin, og tilføjer: ”Så vi opsætter en maskine, sørger for at det er de rigtige produkter der kommer i. Og så vedligeholder vi servicen, vi kommer og fylder den op, og sørger for at betalingsenhederne virker, og at det ser rigtigt ud, at den bliver rengjort og vedligeholdt”.

Værnemidler du kan stole på

Værnemidler du kan stole på

Der har i de seneste måneder været meget snak om forskellige værnemidler, og at det ikke er alle der overholder internationale sundhedskrav. Derfor spurgte vi Martin om hvordan Selecta sikrer at de produkter der sælges i deres maskiner, overholder gældende kvalitetskrav. Hertil svarer Martin: ”Der har vi en fordel af at vi er en organisation som opererer i 16 lande, og vi har et hovedkontor med nogle funktioner som sidder og understøtter os i de enkelte lande”. Martin forklarer hvordan Selecta har lavet et panel med repræsentanter fra hver Selecta land, der sammen med den centrale indkøbsafdeling holder øje med, hvad det er for regler der gør sig gældende fra land til land. Martin uddyber: ”Det handler ikke kun om at der skal være det lokale sprog på, det handler også om sikkerheden for at den maske vi nu har i maskinen, og er lavet af det rigtige materiale, eller at håndspritten lever op til at være et værnemiddel, for man kan få massere af produkter i dag som giver sig ud for at være værnemidler, men som ikke er godkendt lokalt”. Der sørges altså for at alle internationale og lokale kvalitetsstandarder overholdes, og at der på indpakningen kommunikeres på det lokale sprog og engelsk.

Vi afsluttede samtalen med at spørge Martin om der var noget han selv ville tilføje til emnet og hertil svarede han: ”Jeg vil sige at hvis man har en virksomhed derude, hvor man tænker at en hel Safety Station, altså en hel vending maskine fyldt med masker og håndsprit og sådan noget, det er måske lige i overkanten for os, men vi kunne alligevel godt tænke os at finde en løsning der understøtter den situation vi er i, så er det også en mulighed”. Hertil tilføjer Martin: ”Altså vi har også massere af løsninger hvor vi har lavet dele af sortimentet til de her personlige beskyttelsesprodukter, og så har kombineret det med at fylde nogle andre gode produkter ind i maskinerne, som gør at man får en god hverdag, en sikker rejse eller en god og sikker dag på kontoret. Fordi det er vigtigt at vi passer på hinanden og at man har det godt, og at man passer på sig selv og sine omgivelser. Det er også vigtigt at man får en god oplevelse med en god kop kaffe, en god sandwich eller en god snack, og føler at livet trods alt stadig er fuld af glæde og positivitet”.

Vil du høre mere om Safety Stations?

Få et tilbud

Er du interesseret i Selectas produkter og services? Udfyld denne korte formular og en af vores eksperter vil kontakte dig snart. Eller du kan sende os en e-mail på info@dk.selecta.com eller ringe til os på +4544503450.

Hvad omhandler din henvendelse?

Ved at indsende denne formular accepterer du betingelserne, der er angivet i vores privatlivspolitik.